Prawo transportowe we Włoszech: Kluczowe przepisy dla firm transportowych

Prowadzenie działalności transportowej we Włoszech wymaga znajomości lokalnych przepisów oraz regularnego dostosowywania się do zmian w prawie. Włoskie przepisy transportowe są ściśle powiązane z unijnymi regulacjami, a ich przestrzeganie jest kluczowe dla firm działających w sektorze transportu drogowego. W tym artykule omówimy najważniejsze przepisy dotyczące prawa transportowego we Włoszech, na które muszą zwrócić uwagę firmy transportowe, aby uniknąć sankcji i zoptymalizować swoją działalność.

Delegowanie kierowców do Włoch

Jednym z najistotniejszych elementów, na który muszą zwrócić uwagę firmy transportowe działające we Włoszech, są przepisy dotyczące delegowania kierowców. Od 20 marca 2023 roku obowiązują nowe przepisy, które wdrażają unijną dyrektywę UE 2020/1057, nakładającą obowiązek składania specjalnych deklaracji przez przewoźników delegujących kierowców do Włoch.

Przed rozpoczęciem delegowania kierowcy, firma transportowa musi złożyć deklarację za pośrednictwem systemu IMI (Internal Market Information System). Deklaracja ta musi zawierać szczegółowe informacje o przedsiębiorstwie, kierowcy, okresie delegowania, rodzaju przewozu oraz używanym pojeździe. Kierowca musi mieć przy sobie kopię deklaracji oraz inne wymagane dokumenty podczas kontroli drogowej.

Sankcje za nieprzestrzeganie przepisów

Przepisy prawa transportowego we Włoszech przewidują surowe sankcje za brak spełnienia wymogów dotyczących delegowania kierowców. Brak deklaracji może skutkować nałożeniem kary finansowej w wysokości od 2,5 tysiąca do 10 tysięcy euro, co stanowi poważne obciążenie dla firm transportowych. Dodatkowo, niekompletna lub błędna deklaracja może wiązać się z karą od 1 tysiąca do 4 tysięcy euro.

Również kierowcy mogą zostać ukarani mandatem w wysokości od 150 do 600 euro za brak wymaganych dokumentów. Warto również podkreślić, że nie tylko przewoźnicy mogą ponosić odpowiedzialność – zleceniodawcy, spedytorzy i załadowcy również mogą zostać ukarani za brak deklaracji delegowania, co dodatkowo komplikuje sytuację prawną.

Pakiet Mobilności i zmiany w przepisach transportowych

Od maja 2024 roku firmy transportowe muszą przygotować się na wprowadzenie nowych przepisów w ramach Pakietu Mobilności. Jednym z kluczowych elementów tych zmian będzie wprowadzenie obowiązku posiadania licencji transportowej dla przedsiębiorstw realizujących przewozy pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) powyżej 2,5 tony. Wcześniej takie licencje były wymagane jedynie dla cięższych pojazdów.

Dodatkowo, okres kontroli czasu pracy kierowców zostanie wydłużony z 28 do 56 dni, co oznacza, że firmy będą musiały jeszcze dokładniej monitorować godziny pracy swoich pracowników. Kolejnym ważnym elementem będzie konieczność wymiany tachografów na inteligentne tachografy drugiej generacji (SMT2) do końca 2024 roku. Wprowadzenie tych zmian ma na celu zwiększenie kontroli nad przestrzeganiem przepisów dotyczących czasu pracy i odpoczynku kierowców.

Ulgi podatkowe dla firm transportowych

W kontekście prawa transportowego we Włoszech warto również zwrócić uwagę na ulgi podatkowe, które mogą być korzystne dla firm inwestujących w Uproszczone Strefy Logistyczne (ZLS). Zgodnie z nowymi przepisami, wprowadzono ulgi podatkowe na poziomie do 40% wartości inwestycji w kwalifikowane aktywa w ZLS, które będą obowiązywać od 8 maja do 15 listopada 2024 roku.

Dla firm transportowych działających we Włoszech takie ulgi mogą stanowić istotne wsparcie finansowe, umożliwiając modernizację floty pojazdów lub rozbudowę infrastruktury. Inwestowanie w Uproszczone Strefy Logistyczne może również przyczynić się do usprawnienia procesów logistycznych, co z kolei zwiększy konkurencyjność na rynku międzynarodowym.

Więcej na ten temat znajdziesz na stronie: https://www.emiliakruk.com/pl/prawo-transportowe/.